W ramach realizowanego projektu Autostrada kluczowych kompetencji uczniowie naszej szkoły w czasie warsztatów przyrodniczych przeprowadzali doświadczenia i proste eksperymenty oraz wykonali następujące projekty :
1. Zdjęcia rentgenowskie ludzkiego szkieletu człowieka
Przed rozpoczęciem zajęć omówienie budowy układu szkieletowego oraz obejrzenie prezentacji o promieniowaniu rentgenowskim. Następnie uczniowie oglądali pojedyncze zdjęcia rentgenowskie trzymając je pod światło, a następnie ułożyli je w całość, otrzymując cały szkielet.
2.Wykonujemy pajacyka dla młodszego rodzeństwa . Stawy – ruchome połączenia kości.
Uczniowie wykonali pajacyka, który poruszał nogami i rękami, poprzez połączenie odpowiednich ich fragmentów ruchomo, czyli utworzyli stawy.
Uczniowie z kolorowego papieru wycięli poszczególne części ciała: tułów, ręce, nogi, głowę.
Dziurkaczem zrobili otwory w miejscach stawów. Następnie połączyli poszczególne części rąk i nóg za pomocą śrubek, ale nie dokręcali ich silnie.
Na zakończenie zajęć, zorganizowaliśmy wystawę, na której były pokazane pajacyki wykonane przez osoby z naszego koła przyrodniczego. Wskazywaliśmy i nazywaliśmy stawy, dzięki którym ręce i nogi pajacyka mogą się zginać.
3.Ciało i narządy człowieka. Foliogramy
Zajrzeliśmy do wnętrza ludzkiego ciała i poznaliśmy jego anatomię, dzięki szczegółowym zdjęciom wykonanym metodą rezonansu magnetycznego. Oglądaliśmy poszczególne zdjęcia, a następnie ułożyliśmy je w całość, otrzymując obraz całego człowieka.
4.Jak żółć pomaga w trawieniu tłuszczów? – doświadczenie
Przed wykonaniem doświadczenia powtórzyliśmy budowę układu pokarmowego, ze szczególnym uwzględnieniem narządów wspomagających trawienie, w tym wątroby, produkującej żółć.
Przebieg doświadczenia:
Uczniowie napełnili kubek do połowy wodą. Wlali do niego olej i wymieszali łyżeczką. Odczekali 2 minuty i obserwowali co się dzieje w kubku. Dodali do kubka kilka kropel płynu do naczyń i ponownie wymieszali zawartość. Odczekali 2 minuty i obserwowali zmiany. Sprawdzaliśmy, czy olej nadal tworzy jednolitą warstwę na powierzchni wody.
Uczniowie podczas doświadczenia sformułowali następujące wnioski:
- nie jest możliwe wymieszanie oleju z wodą
- po dodaniu płynu do mycia naczyń, powierzchnia oleju zaczęła dzielić się na mniejsze części
- rola żółci w trawieniu tłuszczów jest podobna do roli płynu do naczyń w doświadczeniu. Żółć podobnie jak płyn do naczyń rozdrabnia tłuszcze , co ułatwia trawienie.
5.Układ krwionośny. Interaktywny model serca z pompką
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego ,, Krew” (Jak to działa?- program edukacyjny)
omówiliśmy budowę układu krwionośnego , wymieniliśmy grupy krwi. Zastanawialiśmy się dlaczego krew jest czerwona. Rozmawialiśmy na temat pobierania , przechowywania i badania krwi. Następnie
na podstawie interaktywnego modelu serca uczniowie opisali budowę tego narządu, wymieniali oznaczone komory, przedsionki, zastawki, tętnice i żyły. Na zakończenie zajęć obserwowaliśmy przepływ krwi przez interaktywny model serca.
6.Mapa hipsometryczna świata - wykonanie pracy plastycznej z nakrętek- recykling
W czasie zajęć: utrwalono położenie oraz wielkości wszystkich kontynentów i oceanów na kuli ziemskiej, poszerzono wiedzę o ukształtowaniu poszczególnych kontynentów. Uczniowie podzielili się na 7 grup. Każda grupa losowała jeden kontynent, Po wykonaniu zarysu poszczególnych kontynentów, uczniowie przedstawiali rzeźbę wylosowanego kontynentu za pomocą barwnych nakrętek. Na koniec , wspólnie wykonaliśmy z niebieskich nakrętek oceany.
7.Tworzenie mapy topograficznej wulkanu
Do rysowania mapy poziomicowej wykorzystano model z tworzywa sztucznego, w kształcie transparentnego pudełka, którego dno zostało ,,wypiętrzone” , przybierając postać repliki góry wulkanicznej. Uczniowie poprzez samodzielne przetworzenie 3- wymiarowego obrazu góry w 2 – wymiarową mapkę poziomicową, poznali technikę tworzenia tych map oraz utrwalili wiadomości o poziomicach. Do modelu uczniowie wlewali partiami ,, morze”( co 2 cm), rysowali poziomice na granicy morza i góry, a następnie odwzorowali na transparentnej pokrywie całą mapkę ( wszystkie poziomice).
8.Wielka Rafa Koralowa - ,, żyjące skały” – wykonanie pracy plastycznej
Przed wykonaniem pracy plastycznej oglądanie filmu edukacyjnego ,, Wielka Rafa Koralowa’’.
Następnie omówienie:
1.Głównych cech rafy
2. Walorów przyrodniczych rafy
3. Typów rafy
Podsumowanie zajęć: wykonanie pracy plastycznej ukazującej barwny świat rafy koralowej.
9.Formy ukształtowania terenu – modele form terenu z masy solnej
Opisywanie form terenu, jakie uczeń zaobserwował w najbliższej okolicy, np. w drodze do szkoły
Wyjaśnienie, czym różni się dolina od kotliny na podstawie modelu kotliny i doliny z masy solnej.
Wykonanie modelu pagórka, doliny rzecznej i podpisanie elementów tych form terenu.
10. Wykonanie prac plastycznych na Ogólnopolski Konkurs Plastyczny pt.: “W harmonii z przyrodą”, organizowany przez Wdecki Park Krajobrazowy. Tematyka prac plastycznych dotyczyła zagadnień z zakresu ochrony przyrody i środowiska.
Cele konkursu:
• popularyzacja zagadnień z zakresu ochrony przyrody,
• zachęcanie dzieci i młodzieży do ochrony środowiska i zwrócenia uwagi na otaczającą przyrodę,
• rozwijanie kreatywności i zainteresowań twórczych, których inspiracją jest przyroda,
• kształtowanie świadomości o potrzebie ochrony przyrody i środowiska.
11. Rośnie jak na drożdżach
Wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło i stwierdzić, jak odżywiają się drożdże. Drożdże wsypaliśmy do butelki z letnią wodą i dodaliśmy stołową łyżkę cukru, a następnie starannie wymieszaliśmy. Na szyjkę butelki założyliśmy balon (szczelnie). Odstawiliśmy butelkę na 2 godz. w c ciepłe miejsce. Obserwowaliśmy co się dzieje i zapisywaliśmy zmiany. Wyjaśniliśmy dlaczego w płynie nieustannie unoszą się pęcherzyki gazu, które powoli napełniały balon.
12.Budowanie układów elektronicznych
Uczniowie przeprowadzili eksperymenty elektroniczne: Wprawili w ruch małe śmigło, zobaczyli jak świeci żarówka lub dioda, wydobyli dźwięk z głośnika.
13.Laboratorium chemiczne
Uczniowie poznali tajniki chemii i odkryli mnóstwo ciekawych substancji chemicznych, także tych znajdujących się w otoczeniu. Poprzez zmieszanie różnych związków chemicznych otrzymali nowe substancje , ucząc się przy okazji o zachodzących reakcjach chemicznych.
14.Najbrzydsze zwierzę świata – projekt
Uczniowie mieli stworzyć ranking 10 najbrzydszych zwierząt świata i udowodnić, że są one potrzebne, pożyteczne lub wyróżniają się niezwykłymi cechami. Oto nasi bohaterowie: blobish, golec, gwiazdo nos, kondor kalifornijski, kot sfinks, latimeria, mitsukurina, nosacz, palczak ,madagaskarski i żaba purpurowa .Uczniowie losowali zwierzę, następnie gromadzili różnorodne informacje na temat wylosowanego zwierzęcia Kolejny etap projektu- posegregowanie uzyskanych materiałów i na ich podstawie zredagowanie opisu zwierzęcia. Na zakończenie zajęć prezentacja własnej pracy.
15. Elektroniczny zegar napędzany przez wodę.
Uczniowie samodzielnie zbudowali elektroniczny zegar napędzany przez wodę.
16.Zajęcia o tematyce równości:
Czy biedny to znaczy gorszy?
Ile kultur mieści się w jednym mieście?
Kto w rodzinie jest najważniejszy?
Czy ładny znaczy dobry?
Czym ludzie różnią się między sobą?
Jak stworzyć przepis na tolerancję?
Pięknie się różnić?
DMJ
|